راهنمای استفاده صحیح از تایر
1- فشار باد مناسب
2- بار مجاز
3- سرعت مجاز
فشار باد
بیش از 95 درصد وزن خودرو را فشار باد درون تایر تحمل می کند و خود تایر تنها 5 درصد وزن را تحمل مبی کند تنظیم فشار باد استاندارد برای حفظ حداکثر عمر تایر و عملکرد آن حیاتی است.
جهت مشاهده فشار باد مناسب تایر برای حداکثر سرعت بار قابل حمل به جداول بار محاسبه شده توسط کارخانه سازنده مراجعه کنید.
حفظ فشار باد صحیح :
1- استفاده از حداکثر پتانسیل و کارکرد تایر
2- ایمنی در جاده
3- کاهش هزینه در کیلومتر و کاهش مصرف سوخت
4- کاهش انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست
در صورت فشار باد کمتر از حد مجاز باعث تولید حرارت بیشتر در تایر می گردد و نتیجه معیوب نشدن و پنچر نشدن فشار بار مجاز باید حداقل ماهی 2 بار انجام شود.
فشار باد زیاد:
1- سایز غیر طبیعی
2- خسارت به منجید
3- نیروی وارد زیادتر به طوقه رینگ
4- بریدگی در سطح تایرتکانهای شدیدتر ماشین و غیره
بار مجاز:
بار نباید از حداکثر میزان توصیه شده برای وسیله نقلیه بیشتر باشد. و باید به طور یکنواخت روی تایر ها پخش شود.
آسیب های بار زیاد:
1- تولید حرارت زیاد در نتیجه زیاد جداشدن دیواره و گل بر اثر حرارت
2- تنش زیاد در کمر بند فولادی و جداشدن کمربند
3- باعث جداشدن لایه های لاستیک و گوشت دیواره تایر
4- موجدار شدن ترد
5- آسیب دو طوقه
سرعت :
رعت وسیله نقلیه باید مطابق با توصیه های داده شده برای حداکر سرعت مجاز در هنگام حرکت بدون بار و کار باشد.
سرعت زیاد:
1- باعث ایجاد حرارت در بخش داخلی تایر
2- افزایش ترمز های ناگهانی سبب ساییدگی تایر و آسیب به طوقه و کاهشکاهش عمر تایر
3- برخورد فراوان با موانع جاده سبب شکاف، بریدگی، پنچری تایر
تغییر در اندازه رینگ و تایر
در صورتی که تمایل دارید برای خودرو سواری خود از رینگ بزرگتر یا پهن تر استفاده کنید رعایت چند نکته ضروری است.
1- تغییر ابعاد رینگ و تایر برای هر خودرو محدوده معینی دارد
2- پس از تغییر در اندازه رینگ و تایر دقت نمایید در حالت چپ و راست کردن و چرخاند فرمان تایر با بدنه خودرو تماس نداشته باشد.
3- پس از تعریف باید قطر چرخ ( مجموع رینگ و تایر ) ثابت بماند تا باعث خطای کیلومتر شما نشود.
4- هنگام تغییر در اندازه تایر کاملا دقت نمایید که شاخص بار و شاخص سرعت تایر جدید با تایر قبل یکسان و بالاترباشد.